Tilbage til blog

FEMINA: Når håret er godt

FEMINA: Når håret er godt

Artikel af Julie Kraase Brandt, Femina, Juni 2021

Hårvask er noget af det bedste, man kan gøre for at holde håret sundt. I hvert fald hvis man spørger Lars Skjøth, der er stifter af Hårklinikken og forsker i human ernæring og biokemi. "Når der er balance mellem de bakterier og svamp, der bor i hovedbunden, så har håret de bedste muligheder for at vokse sig blødt og glansfuldt - uanset etnicitet, køn, alder og hårtype." Okay.

For en, der altid har mindst tre flasker tørshampoo på lager og sjældent har en dag uden fyldige, let sprøde hår, er det svært at forestille sig, at hårvask skulle kunne få noget flot frem i mit hår. For det opfører sig ærlig talt fladt og kedeligt, når der ikke er pudder involveret. Men. Må jeg også indrømme, min hovedbund klør og minder mest af alt om tørre skinneben på en kold januardag, og min hestehale føles som en rottehale. Jeg beslutter, at hvis hårvask kan gøre en forskel, i første omgang, for at for at få en glad hovedbund, så er det værd at prøve. Jeg sætter en shampoo på øverste hylde. Kun akkompagneret af en balsam.

At vaske eller ikke at vaske hår
Når jeg har været længe om at se på hårvask som en mulig løsning, er det, fordi jeg altid har troet - og jeg er ret sikker på, at jeg ikke er den eneste - at hårvask var noget, man skulle spare på, og tørshampoo noget, man skulle skrue op for.

"Det er blevet en sandhed, at hårvask slider på håret. Den største grund til, at det bliver tørt og kedeligt, er, at ens hårsække skrumper," forklarer Skjøth. Hårudtynding, som det hedder, er arveligt betinget og betyder, at ens hårsække ikke kan producere et lige så godt hårstrå som det, der var tidligere. Håret bliver endnu tyndere, for hver gang der kommer et nyt, imens det vokser langsommere og har mindre beskyttende lag omkring sig. I takt med at håret gradvist bliver tyndere i kvalitet, bliver det samtidig gradvist mere modtageligt for varme, styling, vind og vejr, og det kommer nemmere til at se trist og kedeligt ud.

Det, der virkelig slider
Hvor meget glatter du? Hvor ofte farver du? Og hvor meget tørshampoo har du i skabet? Det kan påvirke, hvor godt ens hår vokser ifølge Lars Skjøth. "Unødigt slid fra varmestyling, den markante proces med kemikalier, som en hårfarvning er, og tørshampoo, der sammen med hovedbundens talg (hudfedt), samt døde og levende hudceller skaber en bakteriebombe i hovedbunden, er ikke gavnligt for hårets vækst." Han forklarer, hvordan bakteriers primære formål er at formere sig, og at forskning har vist, at det kan give kontaktreaktioner, kløe, rødme og skæl i huden eller hårsækkene, og i værste fald danne arvæv, der kan være lig med ikke mere hår. Hvis man ikke kan - eller vil - undvære tørshampoo, f.eks. til en speciel lejlighed, er hans bedste råd at vaske hår, så snart man kan.

Alt det gode
Heldigvis er der meget, man kan gøre for at forebygge udtyndingen - ud over hårvask, som vi vender tilbage til. Hvis man vil - og orker at gøre en aktiv indsats for et sundt hår, bør man se på sit søvnmønster. Det er ikke antallet af timer, der er vigtige, det er først og fremmest kvaliteten af søvnen.

"Søvn er et af de bedste skønhedstips - også for håret. Hjernen udvasker kemikalier, så vi øger muligheden for at leve længere og være gladere og mere positive. Derfor påvirker det hele systemets balance, når vi sover godt." Lars Skjøths råd til god søvnkvalitet er at blive god til at forberede sig på at sove. "Gå en rolig aftentur, og undgå hård motion om aftenen, fordi det liver én op. Spis fisk og grønt til aften, især fordi basisk mad er nemmere at fordøje for kroppen, og hold mobilen ude af soveværelset (stadig så du kan høre din alarm, selvfølgelig)." Når man endelig er landet på puden, opfordrer han til at læse, fordi det at bruge fantasien gør os naturligt trætte. Masser af vand i løbet af dagen understøtter også kroppens processer, men stop en time før sengetid for at undgå at skulle op om natten.

Sidst, men ikke mindst kan det - ikke overraskende - betale sig at kigge i sit køleskab. "Forskningsmæssigt ved vi for lidt om, hvor meget man optager af kosttilskud, og at disse kan gøre mere skade end gavn, når det overdrives. Til gengæld ved vi, hvor meget vi får fra vores mad, så det er klart min anbefaling at spise mad med højt næringsindhold, f.eks. chiafrø, blåbær, økologisk koldpresset olivenolie, mandler, æg, fisk og grønt. Gør man det, er der meget stor sandsynlighed for, at man bidrager til en helbred, og at ens hår får gode vækstbetingelser. Overvej at købe ind oftere, især grønt og frugt, så det er friskere, idet næringsindholdet i frisk mad er meget højere."

Tilbage til hårvasken
Når artiklen starter med konklusionen, så er det, fordi en gang hårvask - for de fleste - er et overkommeligt sted at sætte ind. Hvis man vil sætte ind. Og fordi jeg oplever en forskel, jeg ikke havde regnet med. Den første måned skulle jeg vænne mig til ikke-eksisterende volumen og ingen frisk duft, men mit hår bliver langsomt mere bouncy og blødt. Jeg har vasket hår med en parfumefri shampoo og kun suppleret med balsam. Intet andet, men alligevel. Hårvask er ikke bare hårvask ifølge Lars: "Vask, som var du skaldet, gnub godt til mod hovedbunden, og brug gerne et par minutter. Vask hver eller hver anden dag - gerne med shampoo to gange, hvis du har tendens til at fedte på toppen."

Det er en smagssag, hvad man elsker ved sin shampoo - den gode duft, skummet eller de milde ingredienser. Ifølge Lars er en skånsom shampoo en, der respekterer hovedbundens balance, en shampoo med kort ingrediensliste: "Undgå parfume, æteriske olier og farvestoffer, hvis man vil mindske risikoen for kontaktreaktioner (anvist med CL efterfulgt af et nummer på ingredienslisten), og drop sulfaterne SLS og SLES samt silikoner (ingredienser med -cone og -oxane som endelser). Silikoner får håret til at se glat og blødt ud, men de bygger sig også op på hovedbunden og lægger sig i et lag om hårsækken, som kan give hårtab."

 

Vores EkstraktShop produkter

Are you in the right place?

Please choose your shop

Danmark