Sammenhængen mellem hårtab og træning

Wednesday, May 08, 2019

Sammenhængen mellem hårtab og træning

At træne er en vigtig del af en sund livsstil. Du kan holde din vægt under kontrol, du vil have mere energi, dit humør vil være bedre, og du vil sove bedre. Med alle de goder opstår der et spørgsmål vedrørende træning: Kan man få for meget af noget godt?

Svaret er ja. Du kan faktisk træne for meget og belaste dit helbred. Mennesker, som træner overdrevet meget, er normalt optaget af, hvordan de ser ud. Derfor vil de sandsynligvis blive bekymrede over at høre, at overdrevet træning har en bivirkning i form af hårtab.

Fundamentale årsager til hårtab

Ikke alt hårtab er permanent; visse typer er midlertidige. Det meste hårtab er genetisk betinget, og uheldigvis er hårtab på grund af genetisk disposition mest sandsynligt permanent.

Hårtab på grund af overdreven træning tilhører kategorien midlertidigt hårtab. Sportsfolk bliver ofte ofre for denne form for midlertidigt hårtab på grund af overdreven træning, dårlig ernæring og utilstrækkelig hårpleje.

Selvom det er hårdt at vide, at dit hår kan begynde at blive tyndere, så er der en måde til at vende denne proces om. Hvis du kommer ofte i træningssalen, så pas på følgende områder:

Ernæring

Mennesker, som ønsker at tabe sig gennem træning og diæt, forsømmer ofte en ordentlig kost. Det er godt at skære ned på kalorierne, men hvis din træning opbruger alle tilgængelige vitaminer og næringsstoffer, kan du udvikle underskud. Du vil tabe dig i vægt, men du kan også tabe noget af dit hår.

Stress

Sæt ikke din krop i en tilstand af kronisk stress på grund af overdreven træning. Stress vil påvirke en masse facetter af dit generelle helbred, inkl. dit hår. Begræns din træning til fem gange om ugen med maks. en time pr. gang.

Hårpleje

Det er altid en god ide at tage et brusebad efter træning. Ikke kun af de indlysende årsager, men også fordi sved vil ophobes i hovedbunden, hvis du ikke bader. Denne ophobning kan føre til hårtab. Smid gamle, svedige brugte hatte ud (eller vask dem), da de også kan påvirke dit hårs sundhed. Det er afgørende for dit hårs sundhed at holde hovedbunden ren.
Vær forsigtig, når du prøver at holde håret væk fra ansigtet. Sæt ikke dit hår i en stram fletning eller hestehale. For stramme frisurer belaster dit hår og kan fremme processen med hårtab.
Det kan være god træning af svømme, men offentlige svømmebassiner er ofte fyldt med klor og andre kemikalier. Disse kemikalier vil udtørre dit hår og gøre dine hårsække meget sensible.

På rette spor

Før du opsiger dit medlemskab i træningscentret, bliver tvangsbader og køber alle de grønsager, dit supermarked har på lager, så overvej en enklere løsning mod dit hårtab.

Sørg for at få tilstrækkeligt med næringsstoffer. Find ud af, hvilke fødevarer der er rige på næringsstoffer, og begræns din træningstid, så du får tid til at køle ned bagefter. Hold din hovedbund ren, og bliv ikke for afhængig af dine hatte.

Træning er storartet, hvis du kan ramme den rigtige balance. Har du fundet denne balance? Hvis du oplever hårtab, så overvej at tage kontakt til os for at finde frem til årsagen.