Menopause and Hair Loss: The Basics

Overgangsalderen og perimenopausen (perioden op til overgangsalderen) byder på mange forandringer i kvindens liv. Den varer i gennemsnit to til fire år, en betragtelig mængde tid, når man tænker på alle de forandringer, der sker, og som påvirker alt fra dit fordøjelsessystem til dit humør, din søvn, din hovedbund og dit hår. Omkring halvdelen af alle kvinder i overgangsalderen oplever hårtab og ændringer af hårets struktur. Men det kan ofte behandles. Passer du på din hovedbunds sundhed, styrker det både hårets vækst og kvalitet.

Hvordan påvirker overgangsalderen håret? 

I løbet af overgangsalderen oplever op imod 50% af alle kvinder hårtab og udtynding så vel som stadig tørrere og mere porøse hårstrå. Det skyldes hovedsageligt svingende hormoner, at huden i hovedbunden ældes og at kroppen producerer færre naturlige olier. Et faldende niveau af østrogen - det hormon, der holder håret længere i den anagene fase (vækstfasen) kan føre til en stigning i androgener, som formindsker eller hæmmer hårsækkene, hvilket resulterer i hårtab og udtynding.

Påvirker perimenopausen alles hår på samme måde?

Mange af perimenopausens symptomer kan vise sig allerede i løbet af perimenopausen, som typisk indtræffer, når man er i midt 40erne. Som under overgangsalderen falder østrogen- og progesteronniveauerne i løbet af perimenopausen, og det øger sandsynligheden for en formindskelse af hårsækkene og dermed udtynding af håret og hårtab.

Hvordan påvirker overgangsalderen hovedbunden?

Den generelle aldring af hovedbunden og uregelmæssigheder i hormoner som østrogen, progesteron og testosteron kan også betyde ubalance i pH værdierne og talgproduktionen. Talg - den naturlige olie, der holder vores hud fugtet – skal ligge på et vist niveau for at holde både håret og hovedbunden sundere. For meget talg kan føre til en fedtet hovedbund og for lidt til tørhed, men begge dele kan resultere i en kløende, irriteret hovedbund og skæl.

Hvilke fødevarer og vitaminer hjælper på hårforandringer i løbet af overgangsalderen?

At få rigeligt med vitaminer, mineraler og næringsstoffer er vigtigt for vores helbred uanset alder, men især når vi bliver ældre. Oxidativ stress kan reducere den sunde fornyelse af cellerne i hovedbunden og dens produktion af collagen, hvilket kan øge risikoen for psoriasis, dermatitis og skæl. En daglig kost, der er rig på B, C og D vitaminer, omega 3, collagen og zink, vil understøtte dit generelle velvære og en sundere hovedbund.

Fødevarer, der er rige på ovenstående vitaminer og mineraler omfatter:

  • Bær (især tranebær, blåbær og gojibær
  • Grøntsager som grønkål og spinat.
  • Rødkål
  • Artiskokker
  • Bouillon af kød
  • Kylling
  • Nødder (især cashewnødder, mandler og valnødder)
  • Mørk chokolade

Hvilke produkter hjælper på forandringer i håret som følge af overgangsalderen?

Du kan fjerne produktrester i håret og forebygge betændelse ved ofte at rense din hovedbund grundigt med en blid, men effektiv shampoo. Det vil styrke hårsækkenes evne til at producere sundere og stærkere hår. Døjer du med tørt, porøst eller flyvsk hår, kan du bruge en leave-in balsam og bruge hårmaske en gang om ugen. Det vil tilføre næring og gøre håret blødere og mere silkeagtigt. Hovedbundsprodukter som Hårklinikken Hair Gain Extract booster hovedbundens sundhed og fremmer væksten af tykkere og mere glansfuldt hår.

Hvad kan jeg ellers gøre for at passe godt på mit hår og min hovedbund?

Der findes sundhedsregler for hovedbund og hår, som er universelle – uanset alder og køn:

  • Børst ikke håret, når det er vådt, og gnid aldrig hovedbunden kraftigt for at tørre det. Håret er mest sårbart, når det er vådt, så det skal behandles med omhu.

  • Brug kun hårtørrer, glattejern og krøllejern med mellemrum og brug dem kun ved lav varme, så du ikke udtørrer eller ødelægger dine hårstrå. Og husk: Brug altid varmebeskytter først.

  • Minimér brugen af produkter med potentielt skadelige stoffer og processer som voldsom hårfarvning, udglatning, permanent, tør-shampoo og alkoholbaserede styling sprays.

  • Massér din hovedbund dagligt for at forøge blodcirkulationen og dermed stimulere hårets vækst– men husk: Dine hårsække skal masseres, ikke gnides.

Kan man spole tiden tilbage til før overgangsalderen?

I mange tilfælde kan hårtab som følge af perimenopause og overgangsalder behandles – det kræver bare, at du kommitter dig til det. Der findes forskellige produkter og behandlinger, som man kan bruge for at holde hovedbunden sund, undgå hårtab og som styrker hårets vækst. Oplever du at dit hår bliver tyndere eller at du fælder voldsomt, så book en konsultation os en af vores hårspecialister, som kan afgøre, om at du har gavn af Hårklinikkens Metoden.

Unsure where to start?

We only accept candidates who we believe we can help, which is why our online Hair Assessment is the best place to start. Based on your results, you will either qualify for immediate treatment or we will organize a consultation.