Wednesday, May 08, 2019

Årsager til hårtab

Stresser det dig at tænke på hårtab? Faktisk kan stress få dig til at tabe håret. Der er en række faktorer, som bidrager til sundheden i både hår og hovedbund og til synligt hårtab.

Hårtab hos kvinder versus mænd

Hårtab kan ramme både mænd og kvinder. Mens de fleste behandlinger historisk set har været målrettet mænd, behandler Hårklinikken både mænd og kvinder. Kvinder bemærker typisk hårtab tidligere og søger behandling tidligere, måske fordi vigende hårgrænser, pletskaldethed og skaldethed forventes og accepteres mere hos mænd.

Vi har forståelse for de påvirkninger, hårtab har på vore klienters liv. Uanset om du har på fornemmelsen, at din vigende hårgrænse er nedarvet, eller om du undrer dig over, hvorfor du fælder i stigende grad, så er spørgsmålet, om udviklingen kan vendes?

Årsager til hårtab

Hårklinikken kategoriserer hårtab i fire grundlæggende typer:

Hårtab

Fysiologiske årsager til hårtab

Vores miljø og livsstil spiller en vigtig rolle ved hårtab. Det kan bl.a. dreje sig om:

• Ernæring/kost
  • Overdrevet brug af styling produkter
  • Langvarig eller omfattende brug af hårfarve eller salonbehandlinger (permanent)
  • Hårekstensions
  • Brug af glattejern og hårtørrere

Faktisk kan mange af de produkter og teknikker, vi anvender for at dække over vores udtyndende hår, forværre hårtab. Ekstensions for eksempel, som ofte anvendes til hurtigt at tilføje volumen og fylde, kan forårsage ardannelser i hovedbunden over tid.

Hårtab forårsaget af sygdom

Hvis du bemærker et væsentligt hårtab, kan det være tegn på en adfærds-, sundheds- eller medicinsk betinget tilstand, som skal bearbejdes. Alle, der oplever hårtab, bør først gå til lægen for at udelukke helbredsmæssige årsager. Forhold, som påvirker hårets kvalitet og kvantitet, kan bl.a. være:

• Autoimmune sygdomme, som kan få kroppen til at danne antistoffer mod dens eget hår. Denne afstødning indefra og ud kan resultere i pletskaldethed (alopecia areata) eller total skaldethed (alopecia totalis).
  • Stofskifteproblemer eller spiseforstyrrelser.
  • Stofmisbrug, som kan skabe ravage i indre organer og organsystemer.

Hårtab som en bivirkning til medicin

Kemoterapi til kræftbehandling er ikke den eneste medicinske årsag til hårtab. Brug af andre former for medicin kan også få håret til at falde af. Vær opmærksom på, om den medicin, du tager har eller ikke har hårtab på listen over potentielle bivirkninger. Det er også vigtigt at tale med din læge eller apoteker, før du begynder medicinsk behandling, eller hvis du bemærker forandringer under behandlingen.

Arvelige årsager til hårtab

Den mest almindelige årsag til hårtab ligger i dine gener. Hvis du spekulerer på, hvordan din hovedbund vil ældes, så behøver du ikke kigge længere væk end til dit eget stamtræ. Arveligt betinget hårtab benævnes ofte mandligt/kvindeligt mønster for skaldethed eller androgenetisk alopeci. Næsten lige så mange kvinder som mænd udvikler arveligt betinget hårtab, men deres hårtabsmønstre er ofte forskellige.

Der findes to typer af arveligt betinget hårtab:

Let androgenetisk alopeci

I et af de mere typiske mønstre af androgenetisk alopeci skrumper nogle af hårsækkene faktisk. Når hårsækkene skrumper, forringes kvaliteten af de hårstrå, som gror ud fra hårsækkene. Denne type hårtab forbindes oftest med mænd, men kvinder kan også lide af let androgenetisk alopeci. Hos kvinder er mønsteret normalt sporadisk og ikke koncentreret til én plet.

Svær androgenetisk alopeci

Dette er et alvorligere stadie af arveligt betinget hårtab. I det fremskredne stadie skrumper hårsækkene så betragteligt, at de ikke længere kan varetage hårvæksten. Svær androgenetisk alopeci er meget almindelig hos mænd, som oplever det i forskellig grad. Mænd, som er ramt mindre hårdt, oplever typisk hårtab i særlige områder som for eksempel vigende tindinger og/eller på issen.

I alvorlige tilfælde af svær androgenetisk alopeci er store områder af hovedbunden ramt af skrumpede hårsække. Mænd, der oplever denne type androgenetisk alopeci, mister alt (eller det meste af) håret på toppen af hovedet, men bevarer fyldigt, sundt hår i siderne.

Før du søger behandling for dit hårtab, er det vigtigt, at du konsulterer din læge eller dermatolog for at få klarlagt den underliggende årsag til din tilstand.

Er du klar til at få hjælp? Kontakt os.